Zásoby výrobků ve výrobním podniku a zboží v obchodním podniku
Zásoby výrobků ve výrobním podniku a zboží v obchodním podniku
Tržby z prodeje výrobků ve výr. podniku a zboží v obchodním podniku jsou hlavním příjmem podniku.
Obchodní podnik nakupuje zboží, které skladuje a dále prodává.
Výrobní podnik přímo vyrábí výrobky nebo polotovary, skladuje je a následně prodává.
Evidence výrobků
- doklady: 1. Odváděcí výkaz (vyhotoví se ve výrobní dílně)
2. Skladní karta (při předání na sklad)
3. Expediční příkaz (při výdeji ze skladu, na základě kup.smluv nebo objednávek)
Význam zásoby hotových výrobků
1. Umožňuje plynulost odbytu
2. Umožňuje kompletaci dodávky
Skladování výrobků
- hotový výrobek - výrobek na němž byla provedena poslední výrobní operace a prošel tech. kontrolou
- dokončené výrobky se obvykle skladují, tvoří zásoby a podle potřeb si je odběratelé odebírají
- význam - zásoby nám pomáhají překlenout časový nesoulad mezi výrobou a požadavky odběratelů
- dělení skladů I. a) centralizované - 1 velký sklad a aparát lidí, kteří zajišťují dodávky, skladování
b) decentralizované - 1 hlavní sklad + pobočky,
c) smíšené - (např. jeden hlavní + více malých pobočných skladů)
Sklady podle skladovacích podmínek druhů zboží a výrobků
a) otevřené (auta, stavební mat., zemědělské stroje)
b) polokryté (písky, sláma, vápno, zemědělské stroje)
c) kryté (nábytek, potraviny, obuv)
Činnosti na skladě
- kompletace hot. výrobků (doplnění)
- adjustace (označení výrobků - výrobce, složení..., používají se tzv. Mezinárodní standarty kvality)
- další doklady (balící list, dodací list, záruční list)
- balení výrobků
Prodej hotových výrobků
- hotové výrobky se prodávají různými odbytovými cestami a existují:
1. Přímé odbytové cesty (= vztah mezi výrobcem a spotřebitelem)
2. Nepřímé odbytové cesty (= vztah výrobce -> {velkoobchod} -> maloobchod -> spotřebitel)
Zvolení odbytových cest závisí na:
1. výši nákladů, 2. druhu prodávaného výrobku, 3. skladovacích možnostech, 4. dostupnosti
Funkce velkoskladu – skladování, dozrávání zboží
Formy maloobchodu
- samoobsluha, pultový prodej, prodej s volným výběrem, zásilkový prodej, pojízd.P, automaty
Plánování odbytu
- vychází se: - z průzkumu trhu
- ze situace v podniku (výrobní možnosti)
- ze situace v okolí podniku (změny v daňové soustavě, v zahraničním obchodě)
a) stanovení objemu dodávek v plánovaném období
b) stanovení objemu zásob hotových výrobků
Prodejní činnost podniku
Veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli.
Cesty prodeje | |
Přímý prodej | Nepřímý prodej |
1. Výrobce => Spotřebitel - je obvyklý u výrobků na zakázku (nábytek) | 1. Výrobce => Velkoobchod => Maloobchod => Spotřebitel (textil, drogerie) |
2. Výrobce => Maloobchod => Spotřebitel - je obvyklý u výrobků podléhajících rychle zkáze (mléčné výrobky, maso) |
|